Basis-GGZ
Heb je een verwijsbrief van de huis- of bedrijfsarts? Dan kunnen de kosten vanuit je basisverzekering vergoed worden. Wel moet er dan aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Bel me gerust voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.
Tot nader bericht geldt een aanmeldstop voor de verzekerde zorg. Update 6 november 2024.
Attentie: In 2022 is er veel veranderd in de bekostiging van de GGZ via de ziektekostenverzekering. Er wordt nu gewerkt volgens het Zorgprestatiemodel. In plaats van met trajecten wordt er weer met sessies gewerkt. Meer hierover kunt u lezen onder het kopje Kosten.
Tijdens gesprekken neem ik de telefoon niet op. Maar als je je naam en telefoonnummer inspreekt, bel ik terug.
Voor 2024 heeft Psycho-Logisch géén contract met verzekeringen die onder Menzis vallen (Menzis, Anderzorg, HEMA, Vinkvink en PMA)en ook niet met Caresq, Aevitae en Eucare. Sessies worden dan naar jouzelf gefactureerd conform de NZA-tarieven.
Met de andere verzekeraars heeft Psycho-Logisch een contract waarin is bepaald dat een percentage van het NZA gefactureerd mag worden. Dit gaat via de verzekeraar. Er zijn diagnostiek-, behandel en overlegsessies. Die hebben verschillende tarieven en tijdseenheden.
De Basis–GGZ (BGGZ) verleent psychologische hulp aan mensen met lichte tot matige psychische problemen. Het stellen van een DSM 5 classificatie is hierbij een verplichting. De duur van deze behandeling is kort tot middellang
De begeleiding is klachtgericht. Verwijzing vindt plaats door de huisarts als er een vermoeden is van een DSM-5 classificatie. Onder DSM-5 stoornissen die ik in mijn praktijk tegenkom vallen bijvoorbeeld:
Tijdens de begeleiding bij mij is de Cognitieve Gedragstherapie (CGT), Acceptance and Commitment Therapy (ACT) de basis. Dit wordt gecombineerd met elementen uit E-mental health interventies en/of EMDR. Hieronder kun je er meer over lezen.
Hoe werk ik?
Na het maken van de eerste afspraak is er vaak nog een wachttijd. In deze periode kan ik je alvast een module uit Therapieland sturen. Maar ook zijn er handige apps om alvast te gebruiken. Bijvoorbeeld: Headspace, VGZ mindfulnessapp, daylio, reflectly en nog vele anderen.
Onze eerste afspraak begint met een intake. Deze bestaat uit het verzamelen van informatie over je klachten en achtergrond aangevuld met een vragenlijst, een ROM-meting. Ook is een partner of andere naaste altijd welkom! Ik kan tevens vragen of ik contact met de huisarts mag opnemen. Tijdens de intake wordt de DSM-classificatie gesteld en een behandelplan gemaakt, met wederzijdse verwachtingen, de behandeling zelf, evaluatie, een terugvalpreventieplan en een afronding.
Als je toestemming geeft wordt de huisarts geïnformeerd aan het begin van de behandeling.
Aan het einde informeer ik de huisarts over het verloop en afronding. Een traject in de Basis-GGZ is niet zozeer bedoeld om je klachten op te lossen, maar juist om er anders of beter mee te leren omgaan of mee te leren leven. Tijdens het traject kun je dan ook veel zelf doen. Dit kan met praktische oefeningen, maar ook via online mogelijkheden zoals digitale modules, apps en podcasts die de begeleiding ondersteunen.
Gedurende het hele traject is je partner of een dierbare natuurlijk ook weer welkom. Die kan meekomen naar de afspraken, maar kan op andere wijze gedurende het traject een belangrijke rol spelen als steun en toeverlaat, bij het monitoren van het verloop, bij het helpen met oefeningen en experimenten.
Na afloop sluit ik het dossier. De DSM-classificatiecode gaat naar de verzekeraar tenzij je dat uitdrukkelijk verzoekt niet te doen. Wanneer er naar derden gerapporteerd moet worden doe ik dit uitsluitend in overleg.
Na afronding van traject kun je aangeven hoe je de behandeling hebt ervaren en of er mogelijke verbeterpunten voor mijn praktijkvoering zijn. Hiervoor maak ik gebruik van de CQ-i vragenlijst.
Waarvoor kun je niet bij de Basis GGZ en dus niet bij mij terecht?
In de vragenlijst is ook ruimte voor persoonlijke feedback, met dank aan mijn cliënten in 2020:
“Bedankt voor al het advies en de hulp die je mij gegeven hebt. Ik voel me een stuk lichter.”
“Het was heel fijn om van gedachten te wisselen en de spiegel voorgehouden te krijgen.”
“Heleen is een vriendelijke, makkelijk toegankelijke vrouw. Bedankt voor de gesprekken. Ik heb er veel aan gehad.”
“Ik heb fijne uren bij je doorgebracht, werd gelezen en gezien. Ik ben het leven iets luchtiger gaan zien. Dat is, dat weet je, voor mij een hele grote stap.”
“Dankjewel voor het opfleuren van mijn leven.”
Ook kunt je je ervaringen delen op Zorgkaartnederland. Deze ervaringen kunnen nuttig zijn voor anderen en ik kan leren van je feedback.
Behandeling/begeleiding
Tijdens de behandeling volg ik de GGZ zorgstandaarden en de multidisciplinaire richtlijnen zoals deze zijn opgesteld door het Trimbosinstituut.
De informatie uit de zorgstandaarden is voor patiënten en naasten ook toegankelijk op Thuisarts.nl, een medische voorlichtingswebsite met laagdrempelige informatie over gezondheid en ziekten. Uiteraard houden we rekening met je klachten, je context en je eigen voorkeur.
De behandelmethoden die ik kan inzetten zijn:
Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van gedragstherapie en daarmee is veelvuldig aangetoond dat gedragstherapie een effectieve methode is. De therapie mag zich evidence based noemen, dit betekent dat er voldoende verantwoord wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van de therapie en dat in dit onderzoek is aangetoond dat de therapie een positief effect heeft.
Voor meer informatie kunt u terecht op de vgct.nl van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.
In wetenschappelijk onderzoek is al veelvuldig aangetoond dat deze behandelmethode zeer effectief is. Ook deze therapie mag zich evidence-based noemen.
Steeds vaker is ook gebleken dat cognitieve therapie en gedragstherapie in grote lijnen tot vergelijkbare resultaten leiden. Beide methodes kunnen ook goed worden gecombineerd. In één en dezelfde therapie kan de cliënt leren om zowel anders tegen moeilijkheden aan te kijken, als er anders mee om te gaan.
Voor meer informatie kunt u terecht op de vgct.nl van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cognitieve therapie en gedragstherapie vaak vergelijkbare gunstige effecten hebben op de problemen van cliënten. Ook is steeds duidelijker aangetoond dat de werkwijze van beide methodes − huiswerk, oefeningen en samenwerking tussen therapeut en cliënt − goed op elkaar aansluit. In de psychologie ziet men steeds beter in dat ‘anders leren denken’ en ‘anders leren doen’ uitstekend met elkaar kunnen worden gecombineerd in één en dezelfde behandeling.
Voor meer informatie kunt u terecht op de vgct.nl van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.
Kern van ACT is de filosofie dat zinvolle actie het leven verrijkt en dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven. als het werkt is het goed en de ervaring is de beste leermeester. Daarom zijn terugkerende onderdelen van ACT in de praktijk: het ervaringsgericht ontdekken van wat niet werkt (bijvoorbeeld het veranderen van gedachten en gevoelens) en het ervaren of alternatieven wel werken (bijvoorbeeld acceptatie en defusie).
Deze vorm van gedragstherapie is ontwikkeld door Steven C. Hayes. ACT is geworteld in de gedragstherapie waarbij de nadruk ligt op gedragsverandering en op de rol van de context.
Daarom leren mensen bij ACT om bewust te handelen naar waarden én zaken te accepteren die ze minder kunnen beïnvloeden, zoals hun emoties en gedachten.
Deze processen kunnen niet los van elkaar gezien worden. In combinatie leiden ze tot het doel van ACT: met psychologische flexibiliteit kunnen kiezen voor een zinvol leven.
Voor meer informatie kunt u terecht op de timetoact.nl van time to act.
Voorbeelden van gebeurtenissen die hun sporen kunnen nalaten in uw geheugen: emotionele verwaarlozing, pesterijen en krenkingen in de jeugd, akelige ervaringen op medisch gebied, verlieservaringen, werkgerelateerde gebeurtenissen. Een groot deel van de mensen verwerkt deze gebeurtenissen op eigen kracht, bij anderen ontwikkelen zich psychische klachten.
De belangrijkste insteek van de EMDR-therapeut is de cliënt te helpen de herinneringen aan deze gebeurtenissen te verwerken met de bedoeling daarmee de klachten te verminderen of te laten verdwijnen. De therapeut zal u vragen om de traumatische gebeurtenis opnieuw te vertellen om daar het meest nare beeld uit te halen. Wanneer de emotionele lading hoog is krijgt u tikjes in uw oren toegediend door middel van een koptelefoon.
Er komt vervolgens een verwerkingsproces op gang van beelden, gevoelens, gedachten of lichamelijke sensaties. Door de afleidende tikjes zal de emotionele lading veranderen en verminderen.
Uiteindelijk kunt u naar het beeld kijken zonder dat het nog emotionele lading geeft. Vervolgens wordt met diezelfde tikjes een positieve, reële gedachte bij dat beeld volledig geloofwaardig gemaakt.
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen goed op EMDR reageren. De behandeling blijkt in geval van een trauma na een eenmalige ingrijpende gebeurtenis zeer snel effectief, vaak al na enkele zittingen. EMDR mag zich dan ook evidence based noemen. Wanneer er sprake is van meerdere gebeurtenissen of traumatiserende gebeurtenissen die gedurende langere tijd van invloed zijn geweest dan is de behandeling meestal complexer en langduriger. De methode wordt dan vaak gebruikt als onderdeel van een behandeling.
Ook in deze gevallen blijkt de EMDR in belangrijke mate bij te dragen aan de klachtenvermindering en het verbeteren van het welzijn van de cliënt. Belangrijk daarbij is wel dat de cliënt voldoende draagkracht heeft en voldoende in evenwicht is om dit onderdeel van de therapie aan te kunnen gaan.
Voor meer informatie kunt u terecht op de vgct.nl van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.
Het richt zich op het primaire zorgproces van informatie, advies, ondersteuning, begeleiding, behandeling of nazorg via het internet. Tot enkele jaren geleden werden online en face-to-face hulpverlening voornamelijk gescheiden van elkaar toegepast. De laatste jaren wordt online hulpverlening echter steeds vaker gebruikt om de reguliere face-to-face hulpverlening in de spreekkamer kwalitatief te verbeteren, cliëntvriendelijker en doelmatiger te maken. Dit gebeurt in de vorm van ‘blended’ hulpverlening, een combinatie van online activiteiten en face-to-face gesprekken. De optimale verhouding tussen online activiteiten en face-to-face gesprekken wordt bepaald op basis van de aard en ernst van de problematiek, de fase van de behandeling, het advies van de zorgverlener en de mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren van de cliënt.
Het toevoegen van online activiteiten aan de reguliere face-to-face gesprekken heeft meerdere voordelen. De inhoud van de behandeling wordt toegankelijker voor de cliënt, doordat zijn/haar persoonlijke, digitale dossier op ieder gewenst moment, 24 uur per dag, toegankelijk is. Het digitale dossier bevat voor de cliënt relevante huiswerkopdrachten, psycho-educatie en vragenlijsten. Huiswerkopdrachten, psycho-educatieve teksten en vragenlijsten kunnen door de hulpverlener op het juiste moment online worden gezet voor de cliënt, waarna hij/zij deze thuis in alle rust zelfstandig kan uitvoeren, lezen of invullen op een moment dat hem hem/haar het beste uitkomt. De therapeut kan vervolgens online reageren op de uitgevoerde opdrachten of hierop ingaan in de volgende face-to-face sessie. Doordat alle uitgevoerde opdrachten en ingevulde vragenlijsten in het digitale dossier worden bewaard, krijgen zowel cliënt als therapeut een beter zicht op het proces dat de cliënt doormaakt en kunnen ze de voortgang van de behandeling goed bijhouden. Blended behandeling zorgt er tevens voor dat de hulpverlener in de face-to-face contacten de behandeltijd effectief kan gebruiken en prioriteit kan geven aan taken waarin zijn toegevoegde waarde het grootst is. Dit alles leidt tot een efficiëntere inrichting van de behandeling en kan de effectiviteit van de behandeling ten goede komen.
Naast handige apps die voor iedereen toegankelijk zijn werk ik ook met het Therapieland.
Bereikbaarheid
Op werkdagen tijdens kantooruren ben ik bereikbaar, telefonisch en via de mail. Is er sprake van crisis of spoed, ‘s avonds, in het weekend of op feestdagen, neem dan contact op met de huisartsenpost, voor Amersfoort is het nummer 0900-3311233.
Contracten verzekeraars
Bekijk hier de lijst met zorgverzekeraars waar Psycho-Logisch in 2020 een contract mee heeft.
Per verzekeraar is een percentage van het NZA tarief afgesproken.
Psycho-Logisch is aangesloten bij het NIP. Hier vind je informatie over de klachten en geschillen.
Tijdens afwezigheid neemt Leo Zeelenberg 06 12136349 waar. Lees het GGZ Kwaliteitsstatuut van Psycho-Logisch.
*Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Kijk ook eens op de website psyzorgeemland.nl. Daar vind je misschien een collega bij wie je eerder terecht kunt.
Wil je meer informatie? Kijk eens op kiezenindeggz.nl, zorgwijzer.nl of NEDKAD. Voor een overzicht van patiëntenverenigingen kun je hier kijken.